Compaan aanvulling voor mantelzorgers

Gepubliceerd op: 21 november 2022 14:05

Hoeksche Waard - Voor mantelzorgers en ouderen die graag digitaal vaardiger willen worden, is er het project Compaan. Tot oktober volgend jaar kunnen mantelzorgers met hun relatie gratis een Compaan tablet gebruiken om in een veilige omgeving kennis te maken met de digitale wereld en digitaal contact te onderhouden met familie, vrienden en kennissen.

Bij het gebruik worden mantelzorgers en hun zorgpartner ondersteund bij het gebruik van de tablet. Op dinsdag 29 november van 15 uur tot 17 uur is er een informatiebijeenkomst in museum HW, waarin u kennis kunt maken met de tablet en meer informatie krijgt over het project. Komt u ook?

Voor wie is de Compaan tablet?

De Compaan is voor ouderen die op dit moment geen toegang hebben tot digitale techniek of nog geen digitale vaardigheden hebben. De Compaan werkt eenvoudig en in een veilige omgeving. Ook voor mensen die weinig tot geen ervaring hebben met het gebruik van tablets. Het biedt gebruikers de mogelijkheid om de digitale wereld te leren kennen door onder andere interactieve spelletjes te spelen, foto’s te delen, muziek te luisteren en nieuws te lezen. Maar het leert de gebruiker ook om digitaal contact met familie, vrienden en kennissen te hebben (beeldcontact).

Met de Compaan tablet kan eenvoudig beeldzorg en beeldcontact geleverd worden. Beeldzorg kan, in bepaalde situaties, de fysieke aanwezigheid van zorgprofessionals vervangen. Via de tablet kan onder andere een sein gegeven worden als iemand zijn medicijnen in moet nemen, kunnen meetwaarden/lichaamsfuncties gemeten worden en afgestemd worden over het verloop van behandelingen.

Beeldcontact is online contact met vrijwilligers en mantelzorgers. Het is vooral gericht op het tegengaan van eenzaamheid, het voorkomen van een sociaal isolement. Ouderen die nu geen visite kunnen ontvangen, kunnen op deze manier contact houden met hun mantelzorger(s) en elkaar online zien.

Heeft u interesse in de Compaan?

Bent u mantelzorger en kent u iemand die gebruik kan maken van de Compaan? Kom dan naar de voorlichtingsbijeenkomst op dinsdag 29 november aanstaande. U bent van 15.00 tot 17.00 uur van harte welkom in Museum HW (Dorpsstraat 13 3274BB Heinenoord). Tijdens deze middag krijgt u informatie over hoe de Compaan werkt en leert u zelf de Compaan te gebruiken. Daarnaast ziet u hoe u als mantelzorger iemand kan ondersteunen in het gebruik van de Compaan. Als het iets voor u is, kan u de Compaan direct die middag aanvragen. Deze middag is in samenwerking met de gemeente, Welzijn HW, De Bibliotheek Hoeksche Waard en Zorgwaard.