Mooie eerste dag voor bibliotheek in het Oude Raadhuis

Gepubliceerd op: 11 mei 2022 13:41

Bibliotheek-directeuren Nell Schuijff en Marieke Montenarie openden gisterochtend even voor tienen de deuren om de leerlingen van groep 5 van de Keucheniusschool welkom te heten. Na een periode van verbouwen vierde de bibliotheek haar eerste dag in monumentale pand in het centrum van Oud-Beijerland.

Alle kinderen hielpen een handje mee. De Pluk-auto van de bibliotheek had pech en de boeken die erin stonden moesten nog naar de bibliotheek worden gebracht. Met allemaal een boek in de hand klopten ze op de deur van het raadhuis, waar Marieke en Nell de boeken dankbaar in ontvangst namen. Daarna werd er lustig op los geknutseld in het spiksplinternieuwe Hoeksch Maaklokaal. In de theaterzaal luisterden de peuters van kinderdagverblijf SpeelOkee aandachtig naar de verhalen die werden voorgelezen met het vertelkastje. Van de ballonnenpiraat die in het nieuw aangebouwde gedeelte aanwezig was, kregen de kinderen een mooie ballonnencreatie.

Goed vertoeven

Vanaf 10 uur gingen de deuren open voor alle bezoekers. Nieuwsgierige leners druppelden binnen om een kijkje te nemen in het prachtig verbouwde monument. Voor de eerste bezoekers was er een kopje koffie met gebakje in ‘De Waterstal’. Met een heerlijk ochtendzonnetje was het goed vertoeven op het balkon van de inpandige horecagelegenheid. Rondleidingen werden gegeven door de bibliotheek en de Historische Vereniging die samen met de gebiedsmarketing Natuurlijk. Hoeksche Waard ook in het gebouw gevestigd zijn. Geïnteresseerde bezoekers werden meegenomen langs de indrukwekkende rijen boekenkasten naar de volledig intact gebleven trouwzaal waar zelfs nog het authentieke trouwmeubiliair staat.

Symbolische opening

De dag werd afgesloten met een borrel voor genodigden van de gemeente en de partijen die de afgelopen jaren aan de verbouwing hebben gewerkt. Wethouder Harry van Waveren, al betrokken bij de verhuizing vanaf het eerste uur, voerde een symbolische openingshandeling uit door het buitenhangen van de bibliotheekvlag. Later dit jaar volgt nog een officiële feestelijke publieksopening met diverse activiteiten.