Meer weten over veilig internetten?

Gepubliceerd op: 21 september 2022 14:26

Het internet is een geweldige bron van informatie, maar het gebruik ervan is niet zonder risico. Malafide sites kunnen je computer hacken als je simpele wachtwoorden gebruikt zoals je naam of abcdef. In oktober vertellen de digivrijwilligers van het DigiTaalhuis Hoeksche Waard in samenwerking met SeniorWeb in de bibliotheek graag over hoe je kunt zorgen dat je wel veilig internet.

Wachtwoorden moet je onthouden, daarom kiezen veel mensen een makkelijke. Denk aan een geboortedatum of eenvoudige cijferreeks. De meest gekozen beveiligingscodes zijn: 'wachtwoord', '123456', 'abc123', '11111' en '123123' en varianten daarop. Dat is niet veilig, want een computercrimineel die accounts van anderen wil hacken, probeert altijd eerst de veelgebruikte wachtwoorden. Een wachtwoord is de sleutel tot allerlei gegevens en diensten: je e-mailaccount, een internetabonnement of internetbankieren. Zo'n wachtwoord zorgt dat alleen jij dingen kunt wijzigen of aanvragen. Een sterk wachtwoord dat niemand kan raden is dus erg belangrijk. De digivrijwilligers vertellen graag hoe je een dergelijk sterk wachtwoord instelt.