Nationale Voorleeswedstrijd - ronde 2

Gepubliceerd op: 17 februari 2022 09:24

De spanning was te snijden op 16 februari tijdens de tweede ronde van de Nationale Voorleeswedstrijd georganiseerd door de Bibliotheek Hoeksche Waard. De jury had wederom een moeilijke taak om een winnaar aan te wijzen. Lize Andeweg van basisschool de Parel mag zich de tweede voorleeskampioen van de Hoeksche Waard 2022 noemen. Zij ontving haar oorkonde uit handen van kinderburgemeester Chris Buitendijk.

Lize Andeweg las heel mooi en met rustige stem voor uit het boek Luna van Pieter Koolwijk zo vond de jury unaniem. De jury bestaande uit wethouder Huibert Steen, Ingeborg Levering Adviseur Team Opvoeden & Opgroeien van de gemeente Hoeksche Waard en Kim Zuidema cultuurcoach Hoeksche Waard had zelfs extra tijd nodig om deze moeilijke klus te klaren. De gemeente Hoeksche Waard wil laten zien dat zij leesplezier en leesbevordering hoog in haar vaandel heeft staan. Zij ondersteunt scholen en de bibliotheek met extra subsidie om achterstanden in het onderwijs weg te werken. Zij hoopt net als de Bibliotheek Hoeksche Waard dat er volgend jaar nog meer scholen meedoen met deze leuke wedstrijd.

Het aantal goede schoolkampioenen in de Hoeksche Waard is nu al zo groot dat er 2 voorrondes nodig zijn. De winnaar uit de eerste ronde Esmeé van der Hoek zal samen met Lize Andeweg onze gemeente vertegenwoordigen in de halve finale.

De Nationale Voorleeswedstrijd is de spannendste leesbevorderingscampagne voor groep 7 & 8. Kinderen leren veel van elkaar en het wedstrijdelement is heel aansprekend. De plezierige spanning én het enthousiasme van de supporters maken de wedstrijd onvergetelijk voor leerlingen.