Nu ook in Nieuw-Beijerland taallessen

Gepubliceerd op: 1 mei 2023 10:22

In de ruime en sfeervolle bibliotheek van Nieuw-Beijerland worden vanaf begin mei taallessen gegeven door de taalcoaches van het DigiTaalhuis Hoeksche Waard. Hiervoor is op dinsdag 25 april een samenwerkingsovereenkomst getekend door Herman van Hemert, voorzitter Openbare Bibliotheek Nieuw-Beijerland, en Marieke Montenarie, directeur De Bibliotheek Hoeksche Waard. De taallessen worden gegeven door opgeleide taalvrijwilligers en vinden plaats tijdens de openingstijden van de bibliotheek, Achterstraat 24.

Wie onze taal niet goed kan lezen, schrijven of spreken heeft het moeilijk op veel fronten. Mensen weten vaak niet hoe ze hier verbetering in aan kunnen brengen. De opgeleide taalvrijwilligers van het DigiTaalhuis kunnen hierbij helpen. Tot nu toe waren de taallessen alleen in de bibliotheken van ’s-Gravendeel, Heinenoord, Klaaswaal, Mijnsheerenland, Numansdorp, Oud-Beijerland, Puttershoek, Strijen, Westmaas, Zuid-Beijerland en nu ook in Nieuw-Beijerland.

In de Hoeksche Waard wonen naar schatting 8000 mensen die de Nederlandse taal niet goed kunnen lezen, schrijven of spreken. Dit zijn mensen met een Nederlandse achtergrond, die nooit goed hebben leren lezen en schrijven waardoor ze vaak de hulp van anderen nodig hebben om zich in onze maatschappij te kunnen redden. Een andere groep zijn de mensen die thuis een andere taal hebben geleerd, bijvoorbeeld vluchtelingen of andere nieuwkomers. Zij hebben vaak problemen met het spreken en begrijpen van het Nederlands.

Bij het DigiTaalhuis Hoeksche Waard kan iedereen gratis oefenen met spreken, schrijven of lezen. Iedere week zijn er taallessen in kleine groepjes of individueel van opgeleide taalvrijwilligers. Oefenen met Nederlands spreken kan ook online vanuit je eigen huis op maandagavond in de Hoeksche Waardse Babbelbox. Het DigiTaalhuis helpt ook bij het invullen van formulieren (Formulierenhulp), het omgaan met de computer (Klik & Tik, Digitaal Inloopuur en Digisterker) en geeft informatie over allerlei overheidsdiensten.

Voor meer informatie of aanmelden: vraag het aan de medewerkers in de bibliotheek of stuur een mail naar Taalhuis@debhw.nl