Online dictee voor Halte Zomervilla succes

Gepubliceerd op: 25 juni 2021 09:30

Het online dictee van Bibliotheek Hoeksche Waard voor Halte Zomervilla heeft bijna 600 euro opgebracht. Voor een online activiteit is dit een heel mooi resultaat. Halte Zomervilla gaat het geld besteden aan leesmateriaal voor haar bewoners. Winnares Neletta van Heuven had slechts twee fouten gemaakt in het dictee, geschreven en voorgedragen door schrijver Martin Michael Driessen.

Driessen reageerde enthousiast toen hem werd gevraagd een dictee te schrijven voor het goede doel. Hij vond het een uitdaging om voor de eerste keer een dictee te maken dat niet te moeilijk maar zeker niet te gemakkelijk zou zijn. En als schrijver wilde hij in 10 zinnen toch een verhaaltje vertellen. De hoofdrol in het verhaal was voor zijn eigen hond Timmy.

Het dictee werd eerst helemaal voorgelezen en daarna per zin in stukjes. Online is dit nog best een uitdaging want je kan niet ziet hoe snel de deelnemers met je meeschrijven. Na de pauze keken de deelnemers het dictee zelf na. De tweede prijs, net als de eerste een gesigneerd boek van de schrijver, werd overigens gewonnen door Paul Zoomer, een ouder van Halte Zomerhuis.

Op 15 juni heeft Driessen bij het radioprogramma de Culture Club (Omroep HW) het dictee als verhaal voorgelezen. Ook vertelde hij wat meer over zichzelf en zijn boeken. Je kunt de uitzending hier terugluisteren: https://www.omroephw.nl/spelers/radiospeler.php?programmaid=161&item=150620212000

Driessen, opera- en toneelregisseur, vertaler en schrijver, woont in Puttershoek. Hij debuteerde in 1999 en daarna verschenen al snel meerdere boeken van zijn hand. Zijn verhalenbundel Rivieren (2016) won de ECI-literatuurprijs én ECI-lezersprijs. Met zijn roman De pelikaan stond hij op de shortlist van de Libris Literatuur Prijs 2018. Eind 2018 verscheen zijn recentste verhalenbundel Mijn eerste moord en andere verhalen.