Week van lezen en schrijven

Gepubliceerd op: 15 augustus 2022 14:50

Taalvraagdagen, thematafels en een workshop, ook in de Bibliotheek Hoeksche Waard zijn er van 8 tot en met 14 september speciale activiteiten voor de Week van lezen en schrijven. Tijdens deze week wordt aandacht gevraagd voor laaggeletterdheid in Nederland.

De Bibliotheek Hoeksche Waard zet zich ervoor in dat iedereen kan meedoen in onze snel veranderende samenleving. Met cursussen, workshops, inloopspreekuren en meer. Dit gebeurt het hele jaar door, maar tijdens deze week zijn er extra activiteiten.

Lezen en schrijven is voor 2,5 miljoen volwassenen in Nederland niet vanzelfsprekend. In de Hoeksche Waard zijn dit ongeveer 8.000 mensen. Vaak hebben zij ook moeite om een computer of mobiele telefoon te gebruiken. Dat maakt meedoen in onze samenleving een grote uitdaging, met problemen op het gebied van geld, werk, gezondheid en gezinsleven als gevolg. De persoonlijke en maatschappelijke impact is groot, want: laaggeletterdheid raakt iedereen.

Thematafels

Tijdens de Week van lezen en schrijven zijn in alle 11 vestigingen van de biblotheek thematafels ingericht met informatie over: de VoorleesExpress, taallessen van het DigiTaalhuis, de eenvoudige computercursussen, de inloopuren voor mensen met computerproblemen of vragen over de digitale overheid. Er liggen verder boeken in eenvoudige taal, boeken met grote letters en taal- en grammaticaboeken.

Taalvraagdagen

Ook zijn er Taalvraagdagen waar mensen terecht kunnen voor meer informatie over de activiteiten van het DigiTaalhuis en de VoorleesExpress. Je kan je hier ook opgeven als vrijwilliger. Op donderdag 8 september kunnen mensen van 14.00 tot 16.00 in Bibliotheek Numansdorp terecht, op dinsdag 13 september van 10.00 tot 12.00 in Bibliotheek Puttershoek en van 14.00 tot 16.00 in Bibliotheek Oud-Beijerland Centrum en op woensdag 14 september van 10.00 tot 12.00 in Bibliotheek ’s-Gravendeel en van 14.00 tot 16.00 in Bibliotheek Strijen.

Workshop interculturele communicatie

Op donderdag 8 september om 10.00 uur is er een workshop interculturele communicatie in het Bibliotheek Oud-Beijerland Centrum in het Oude Raadhuis. In het omgaan met mensen uit een andere cultuur kom je soms voor verrassingen te staan. De ander reageert op een onverwachte, of mogelijk zelfs ongewenste manier. In deze training leer je deze cultuurverschillen te herkennen en er mee om te gaan. Deelname kost €4,20 (plusabonnement), €5,10 (basisabonnement), €6,00 (niet-leden). Aanmelden kan via deze link.