Help Oekraïense vluchtelingen met de Nederlandse taal

Gepubliceerd op: 20 april 2022 15:36

De oorlog in Oekraïne houdt de wereld in zijn greep. Inmiddels hebben al miljoenen burgers huis en haard verlaten om op zoek te gaan naar een veilige plek. Ook in Nederland vangen wij duizenden Oekraïense inwoners op. Om hen een warm welkom te geven in onze maatschappij, heeft de Bibliotheek Hoeksche Waard een speciale webpagina om Oekraïners toegang te bieden tot boeken in hun eigen taal of om Nederlands te leren spreken.

Op de webpagina staan allerlei initiatieven om de vluchtelingen te helpen. Zo staan er links naar E-books en luisterboeken in de Oekraïense taal, maar ook een link naar Refugee Help, een online startpunt voor Oekraïense vluchtelingen in Nederland en iedereen die zich voor hen in wil zetten. Bij de Jeugdbieb vind je een schat aan informatie voor Oekraïense kinderen, zoals lesmateriaal, prentenboeken, e-books en luisterboeken.

Om hulp te bieden bij het leren van de Nederlandse taal is er ‘Luister en leer’, een gratis taalprogramma waarbij vluchtelingen kennismaken met de taal door te luisteren en na te spreken. Voor een computer of wifi-verbinding kunnen mensen altijd binnenlopen bij een bibliotheek in de buurt.

‘Op reis in Oekraïne’ door Frits Mahn

Met de beelden van de oorlog op ons netvlies, kunnen we ons nu bijna niet meer indenken hoe het land was voor de oorlog begon. Negen jaar geleden maakte Frits Mahn een mooie camperreis door de Krim en Oekraïne. Geen oorlog, geen politiek. Een beeld van de Oekraïne zoals het negen jaar geleden was. Frits Mahn is een veelkunner en veeldoener: hij filmt, schrijft en reist. Met veel vuur brengt hij zijn reizen voor het voetlicht. Op donderdag 12 mei presenteert hij zijn reisverslag met prachtige beelden en geluidsfragmenten. In de Bibliotheek Numansdorp in de Campus van 19.30 tot 21.00 uur. Vooraf aanmelden is noodzakelijk. Dit kan via de website of bij de balie in de bibliotheek.

Foto Oekraïne: Frits Mahn

Bekijk de Oekraïne webpagina